Oppklaringsintervju – veien fra mistanke til sannhet

I forrige episode gikk vi gjennom hvordan du dokumenterer et underslag. Nå som du har dokumentasjonen på plass, er neste steg å ta opp saken med den ansatte – og i denne episoden handler det om oppklaringsintervjuet.

Det finnes flere måter å gå videre på når man har en mistanke om underslag:

  • Man kan gjennomføre et oppklaringsintervju
  • Kalle inn til et formelt drøftelsesmøte
  • Anmelde forholdet til politiet

I denne bloggen fokuserer vi på oppklaringsintervjuet – og hvordan det bør gjennomføres.

Hva er et oppklaringsintervju?

Et oppklaringsintervju er en frivillig, uformell samtale med den ansatte, hvor målet er å få fram hva som har skjedd og hvorfor det har skjedd. Det er ikke et avhør, og du kan ikke ta noen avgjørelse om arbeidsforholdet i dette intervjuet.

Fordelen med et oppklaringsintervju er at det:

  • Ofte skaper mindre uro og stress
  • Reduserer risikoen for sykemeldinger
  • Kan gi verdifull innsikt før man eventuelt går videre til formell behandling

Viktige hensyn

Selv om intervjuet er uformelt, må det gjennomføres med respekt for arbeidsmiljøloven og den ansattes rettigheter. Derfor er det viktig at:

  • Den ansatte informeres om sine rettigheter
  • Intervjuet er frivillig, og dette må også oppleves som reelt
  • Den ansatte har rett til å ha med seg bisitter – og dette må informeres om og loggføres

Bisitteren kan være en kollega, tillitsvalgt, rådgiver eller advokat. Hvis den ansatte ønsker dette, må intervjuet utsettes til bisitter er på plass. Det bør også benyttes en skriftlig bisittererklæring.

Gjennomføring og dokumentasjon

  • Start intervjuet med å forklare tema og rammer
  • Loggfør alt skriftlig
  • La den ansatte komme til orde, og vær åpen for at det finnes informasjon du ikke kjenner til
  • Vær objektiv – intervjuet skal oppklare, ikke presse fram tilståelser

I enkelte tilfeller har det vist seg at man har mistenkt feil person, og at en annen har forsøkt å legge skylden på noen andre. Derfor er det viktig å gå inn i intervjuet med åpenhet og presisjon.

Et godt gjennomført intervju skal gi deg svar på:

  • Hva som har skjedd
  • Hvem som har gjort det
  • Når og hvor ofte det har skjedd
  • Hvor mye verdier det gjelder
  • Hvorfor det skjedde

Forståelsen av “hvorfor” er spesielt viktig for å kunne iverksette forebyggende tiltak og hindre at det skjer igjen.

Etter intervjuet

Intervjuet skal avsluttes med en oppsummering:

  • Begge parter skal signere en logg
  • Den ansatte bør skrive en skriftlig forklaring
  • Det må vurderes videre tiltak – både i forhold til arbeidsforholdet og eventuelt strafferettslige konsekvenser
Kvinne leser dokumenter på kontoret.