Hva er CFI – og hvorfor er det viktig for oppklarende intervjuer?

Velkommen til en ny runde med Svinnbloggen. Denne gangen beveger vi oss over i et nytt tema – oppklarende intervjuteknikker. Dette er metodene vi bruker når vi som ledere eller fagpersoner skal snakke med noen i en situasjon der noe må avklares – enten det handler om forsinkelser, uønsket adferd, mistanke om regelbrudd, eller mer alvorlige saker som mobbing og underslag.

CFI – en internasjonal sertifisering

Marius og Morten i Svinnkompetanse er de første i Norge som har gjennomført den internasjonale sertifiseringen CFI – Certified Forensic Interviewer. Den er utviklet av International Association of Interviewers (IAI) i USA, og brukes av blant annet:

  • Politi og FBI
  • Militæret og fengselsvesen
  • Private aktører innen sikkerhet, HR og ledelse

Hovedmålet er å heve kvaliteten på intervjuer og avhør – og å fremme bruk av forskningsbaserte og ikke-konfronterende metoder.

Hva lærer man i CFI-programmet?

Sertifiseringen består av 15 moduler, blant annet:

  • Forberedelse og intervjusetting
  • Juridiske aspekter
  • Falske tilståelser
  • Adferdsanalyse og håndtering av benektelse
  • Spørsmålsteknikker og rasjonalisering
  • Feltintervjuer, seksuell trakassering og telefonintervju

Gjennom disse modulene har Marius og Morten utviklet en dyp forståelse for hvordan man planlegger og gjennomfører intervjuer med høy faglig og etisk kvalitet.

Hvorfor er dette relevant for deg?

Hver dag gjennomføres det oppklarende samtaler og intervjuer i norske virksomheter – og hver dag gjøres det feil. Feil som fører til:

  • Manglende innrømmelser
  • Uklare svar
  • Ødelagte relasjoner
  • Unødvendig stress

Mange samtaler blir heller aldri gjennomført – fordi leder kvier seg. Kanskje relasjonen er for tett, eller man føler at man mangler kunnskapen som trengs. Men hver dag man venter, øker risikoen for at problemet vokser og blir vanskeligere å håndtere.

Vårt bidrag

Gjennom Svinnkompetanse ønsker vi å bidra med:

  • Kurs og opplæring i oppklarende intervjuteknikker
  • Støtte til ledere som må gjennomføre vanskelige samtaler
  • Veiledning i saker som krever profesjonell og korrekt håndtering

Oppklarende intervju er ikke bare for store saker som underslag. Det handler om kommunikasjon, tillit, og evnen til å skape klarhet – før problemene vokser seg større.

Jobbintervju med fire personer ved et bord.