Falske rabatter – hyggelig på overflaten, kostbart i lengden

Velkommen tilbake til Svinnbloggen! I denne episoden fortsetter vi å belyse ulike underslagsmetoder – og i dag handler det om falske rabatter. Dette er en metode som ofte ser uskyldig ut, men som i realiteten kan koste butikken store summer.

Rabatter er en naturlig del av butikkdrift. Vi har kampanjer, datovarer, skadevarer og utgående sortiment – og de fleste kassesystemer har innebygde rabattfunksjoner. Men det finnes også muligheter for å gi rabatter manuelt, og det er her farene oppstår.

To typer misbruk av rabatt

  1. Rabatt til venner og bekjente – Den vanligste metoden: ansatte gir uautoriserte rabatter til venner, familie eller andre de ønsker å “gjøre en tjeneste”.
    Dette kan også skje mellom ansatte, eller mellom butikker på et kjøpesenter. Over tid kan det skapes en kultur der «vi hjelper hverandre» – og da er vi inne i det vi kaller svinnkultur.
  2. Rabatt for å underslå kontanter – Denne metoden brukes gjerne der det er sperrer for sletting av varelinjer.
    Kunden betaler kontant, får veksel og går – deretter gis det rabatt på hele bongen før salget avsluttes.
    Resultatet? Den ansatte kan ta det rabatterte beløpet ut av kassa, uten å skape differanser.

I noen systemer kan man gi opptil 100 % rabatt, og dermed underslå hele salget.

Hvordan oppdage det?

Denne metoden er ikke alltid like enkel å avsløre, men det finnes spor:

  • En kasserer med lavere bruttofortjeneste enn resten av teamet
  • Unormalt høye rabattbeløp i oppgjør og statistikk
  • Bonger med rabatter som ikke kan forklares med kampanjer eller varer

Bongen er fasiten – så for å kunne bekrefte mistanken må man gå gjennom hvilke varer som er rabattert og hvorfor.

Slik forebygger du

  • Tydelige rabattregler: Hvem har lov til å gi rabatt? På hva? Og i hvilke situasjoner?
  • Daglig oppfølging: Følg med på rabatter i dagsoppgjør og kassererstatistikk.
  • Overvåk utvikling: Se etter mønstre og sammenlign ansatte mot hverandre.
Person betaler med kort i klesbutikk