Velkommen tilbake til Svinnbloggen! I denne episoden fortsetter vi å belyse ulike underslagsmetoder – og i dag handler det om falske rabatter. Dette er en metode som ofte ser uskyldig ut, men som i realiteten kan koste butikken store summer.
Rabatter er en naturlig del av butikkdrift. Vi har kampanjer, datovarer, skadevarer og utgående sortiment – og de fleste kassesystemer har innebygde rabattfunksjoner. Men det finnes også muligheter for å gi rabatter manuelt, og det er her farene oppstår.
To typer misbruk av rabatt
- Rabatt til venner og bekjente – Den vanligste metoden: ansatte gir uautoriserte rabatter til venner, familie eller andre de ønsker å “gjøre en tjeneste”.
Dette kan også skje mellom ansatte, eller mellom butikker på et kjøpesenter. Over tid kan det skapes en kultur der «vi hjelper hverandre» – og da er vi inne i det vi kaller svinnkultur. - Rabatt for å underslå kontanter – Denne metoden brukes gjerne der det er sperrer for sletting av varelinjer.
Kunden betaler kontant, får veksel og går – deretter gis det rabatt på hele bongen før salget avsluttes.
Resultatet? Den ansatte kan ta det rabatterte beløpet ut av kassa, uten å skape differanser.
I noen systemer kan man gi opptil 100 % rabatt, og dermed underslå hele salget.
Hvordan oppdage det?
Denne metoden er ikke alltid like enkel å avsløre, men det finnes spor:
- En kasserer med lavere bruttofortjeneste enn resten av teamet
- Unormalt høye rabattbeløp i oppgjør og statistikk
- Bonger med rabatter som ikke kan forklares med kampanjer eller varer
Bongen er fasiten – så for å kunne bekrefte mistanken må man gå gjennom hvilke varer som er rabattert og hvorfor.
Slik forebygger du
- Tydelige rabattregler: Hvem har lov til å gi rabatt? På hva? Og i hvilke situasjoner?
- Daglig oppfølging: Følg med på rabatter i dagsoppgjør og kassererstatistikk.
- Overvåk utvikling: Se etter mønstre og sammenlign ansatte mot hverandre.